Messuosasto East Coast Eventsin toteuttamana Highfield Boatsille

Yrityksesi parrasvaloihin; messuilla menestystä ja uusia kontakteja!

Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n mukaan Suomessa järjestetään vuosittain yli 150 messutapahtumaa ja messut ovat taas koronan jälkeen vahvassa nousussa. Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry edustaa Suomen suurimpia messujärjestäjiä. (Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry 2023.) Yhdistyksen teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat todellista messukansaa. Miksi sitten juuri teidänkin yrityksenne kannattaa investoida messuille osallistumiseen?

Messut ovat kohtaamisten alusta ja siksi äärimmäisen tehokas tapa edistää myyntiä ja markkinointia sekä B2C, että B2B markkinassa. Vaikka elämämme on tänä päivänä yhä enemmän verkossa ihmiset osaavat arvostaa livenä tapahtuvia kohtaamisia. Kauppaan käydään aina ihmiseltä ihmiselle. Kansainvälisen tutkimuksen mukaan korona vuosien aikana messuille osallistuvien näytteilleasettajien liikevaihto tippui huomattavasti, joka kuvastaa niiden liiketoiminnallista merkitystä. (UFI 2021, 9.)

Tässä kahdeksan syytä miksi juuri Teidänkin yrityksen kannattaisi osallistua messuille näytteilleasettajana:

Liidien kerääminen:
Messut ovat erinomainen paikka kerätä potentiaalisia asiakkaita. Yritys voi kerätä kontakteja sekä liidejä, joita voidaan myöhemmin generoida myynniksi.

Tuotteiden ja palveluiden esittely sekä myynti:
Messut tarjoavat mahdollisuuden esitellä sekä myydä uusia tuotteita ja palveluita suurelle yleisölle. Tämä voi auttaa lisäämään tuote tietoisuutta ja kiinnostusta sekä näkyä myös suoraan viivan alla messutapahtumasta riippuen.

Verkostoituminen:
Osallistuminen messuille mahdollistaa yritykselle tilaisuuden verkostoitua muiden alan toimijoiden kanssa. Aina voi kehkeytyä jotain eli messut voi johtaa uusiin yhteistyön mahdollisuuksiin, kumppanuuksiin ja liiketoimintasuhteisiin. Tämän lisäksi myös media sekä erilaiset vaikuttajaryhmät ovat aktiivisesti mukana messuilla, jolloin on mahdollisuus luoda uusia suhteita.

Kilpailijoiden seuranta:
Messuilla pääset tutustumaan myös kilpailijoiden toimintaan sekä benchmarkkaamaan heidän tekemistään. Usein messuilla esitellään uusia tuotteita tai parhaimmillaan lanseerataan jotain uutta jolloin paikalla kannattaa tosiaan olla.

Brändin rakentaminen:
Osallistuminen messuille vahvistaa yrityksen brändiä ja tekee sen konkreettisesti näkyväksi. Kun yritys on aktiivinen messuilla, se erottuu kilpailijoistaan ja luo positiivisen mielikuvan asiakkaiden mieliin. Messu mahdollistavat brändiin liittyvät kokemukselliset elämykset.

Asiakaspalaute:
Messut voivat tarjota tilaisuuden saada suoraa palautetta asiakkailta sekä potentiaalisilta asiakkailta. Tämä voi auttaa yritystä ymmärtämään paremmin markkinoiden tarpeita ja odotuksia.

Markkinointikampanjan tehostaminen:
Messuille osallistuminen voi olla osa laajempaa markkinointikampanjaa. Messut voivat toimia tehokkaana markkinointikanavana ja vahvistaa muiden markkinointitoimenpiteiden vaikutusta.

Koulutus ja ammattitaidon parantaminen sekä jakaminen:
Messuilla voi osallistua erilaisiin koulutustapahtumiin ja seminaareihin, mikä voi parantaa henkilöstön ammattitaitoa ja osaamista. Messuilla on myös mahdollisuus saada omia sisältöjä osaksi ohjelmaa.

Kokonaisuudessaan messut ovat investointi, jolla on kuitenkin potentiaali tuoda monenlaisia hyötyjä yritykselle. Tästä syystä on tärkeää suunnitella messuille osallistuminen huolellisesti ja varmistaa, että se tukee yrityksen tavoitteita ja strategiaa. Jos olette lähdössä messuille ensimmäistä kertaa voidaan kokonaisuus toteuttaa kevyemmin, jotta potentiaalia päästään testaamaan. Jos taas olette messu konkareita on tärkeää pohtia miten asiakkaan huomio saadaan vuodesta toiseen.

Tässä me voimme East Coast Eventsillä auttaa. Meiltä saat ammattitaidolla suunnitellut ja tuotetut messukonseptit sisältäen esimerkiksi markkinointimateriaalit, messuosastoratkaisut- ja rakenteet sekä tulosorientoituneen promoottorihenkilökunnan. Jos Teillä on tarve vain esimerkiksi jollekin osalle messutoteutusta olemme täällä Teitä varten.

Ota yhteyttä ja suunnitellaan juuri Teidän yrityksellenne sopiva kokonaisuus!

Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry. 2023. Miksi messuille. Verkkosivu. Viitattu 12.11.2023.
https://messutsuomessa.fi/miksi-messuille/

UFI Global Exhibition. 2021. Barometer. Raportti. Viitattu 12.11.2023.
https://www.ufi.org/archive-research/the-global-exhibition-barometer-january-2021/